fredag den 24. februar 2012

KYLLING STEGT I TAGINE MED COUGETTER, TOMAT OG OLIVEN

Denne ret er tilberedt i en taginen, du kan også bruge en stegeso eller en gryde med låg der kan tåle at komme i ovnen. Retten er til 2-3 personer, servér retten direkte i Taginen.  Nyd den skønne duft der breder sig ved bordet når du tager låget af Taginen.
(2-4 personer)
1 stor kylling, delt i 8 stykker
MARINADE
1 spsk. st. spidskommen
1 spsk. st. koriander
1 spsk. ras el hanout (blandingskrydderi med karry, kan erstattes af karry, men det kan købes hos www.specialkoebmanden.dk)
4 fed knuste hvidløg
1 dl rapsolie
saft og fintrevet skal fra 2 økologiske citroner
havsalt og friskkværnet peber
3 rødløg, skåret i både
8 dadel/stilk tomater, skåret i halve
1 lille courgette, skåret i rustikke stykker
20 grønne oliven, store med sten
6 fed upillede hvidløg
1 spsk. gurkemeje
1 lime, delt i 8 både (skal ikke spises)
Skær kyllingen i 8 stykker. Bland krydderierne med hvidløg, olie, citronskal og saft og krydr med salt og peber. Kom kyllingestykkerne i marinaden og lad dem stå og trække smag i mindst 2 timer. Smør stegesoen eller taginen med olie i bunden, fordel kyllingestykkerne i den, hæld marinaden med over, kom de øvrige ingredienser over kyllingen. Sæt låg på og steg kyllingen ved 200 grader i 1- 1 1/2 time i ovnen. Tjek om kyllinger er gennemsteg, ved at stikke en kniv i låret, der skal komme klar væde på kniven. Server retten med et godt stykke brød til.

2 kommentarer:

  1. Jeg prøvede at lave denne ret, og resultatet blev desværre dårligt. Kombinationen af den hele lime og de grønne oliven, gjorde retten bitter og næsten uspiselig?
    Jeg fulgte opskriften på nær et par ting -kan det have noget med det at gøre?-
    Istedet for courgette, brugte jeg en almindelig squash.
    Istedet for Ras el hanout (som jeg desværre ikke kunne skaffe) brugte jeg garam marsala.
    Istedet for 4 knuste hvidløg brugte jeg 4 fed knuste hvidløg. (tænkte det måske var en fejl i opskriften?)
    Ellers gjorde jeg som der stod.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej cille
      I hvor er det trist at hører. Det er 4 fed hvidløg der skal bruges. Jeg har oftet tilberedt retten, dog aldrig med gram marsala, håber du kan få fat i lidt Ras el hanot og er frisk på at prøve igen. ellers er det bedre at erstatte med karry.
      Du skal ikke spise limebådene, de er med for at give smag i retten, lidt ligesom et enebærblad det spiser jeg aldrig. Mange hilsner Camilla

      Slet